Systém náležitej starostlivosti-DDS
Systém náležitej starostlivosti (DDS)
Hospodársky subjekt: Lesné spoločenstvo, pozemkové spoločenstvo Priekopa IČO: 31298117
Evidovaný na: Okresnom úrade Michalovce, pozemkový a lesný odbor
Pod číslom: vložka č. R-006/SO
Zodpovedná osoba: Ing. Miroslav Uchnár, Priekopa č,58, 072 61 Porúbka
funkcia : predseda – osoba oprávnená konať za pozemkové spoločenstvo
1. Opatrenia a postupy zabezpečujúce prístup k informáciám, ktoré sa týkajú dreva a drevárskych výrobkov uvádzaných hospodárskym subjektom na trh :
Hospodársky subjekt obhospodaruje:
Lesné pozemky v: Lesný celok Priekopa o výmere 584,1289 ha, pričom lesné pozemky sú vo výmere 576,5615.
Pozemky mimo lesných pozemkov: pozemky porastené drevinami, ktoré nie sú podľa stavu katastra nehnuteľností vedené ako lesné, ale ako trvalé trávnaté plochy a ostatné plochy v celkovej výmere 7,5674 ha.
Na základe : vlastníctva - k. ú. Priekopa LV č. 528, 732,733,734,769,770,778,790,794,795, 796, 797, 798,800,803,804,805,808,809,817, zmluvy o prevode a nájme
Ktoré sú zaradené v: Programe starostlivosti o lesy (PSL) platnom pre roky platnosti 2010-2019, 2020-2029 schváleným rozhodnutím Okresného úradu Košice, odbor opravných prostriedkov
Činnosť odborného lesného hospodára (OLH) vykonáva:
Juraj Tomčo, Kúpeľská č.26, 703 01 Sobrance, H2001/02691 Na základe: zmluvy o výkone funkcie OLH Od : 02.01.2017
1.1. Ťažba dreva
A/ Lesné pozemky
Ťažba sa vykonáva na základe platného PSL v súlade so zákonom č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, vyhláškou č. 232/2006 Z. z. o vyznačovaní ťažby dreva, označovaní vyťaženého dreva a dokladoch o pôvode dreva v znení neskorších predpisov a vyhláškou č. 453/2006 Z. z. o hospodárskej úprave lesa a ochrane lesa.
Ťažba dreva sa vykonáva len po vyznačení ťažby a na základe písomného súhlasu odborného lesného hospodára (§§ 23,47,48 zákona č.326/2005 Z. z.), Zmluva o ťažbe obsahuje podmienky z hľadiska dodržiavania PO a bezpečnosti pri práci, doklady o preukázaní školení odbornej spôsobilosti .
Pri pôsobení biotických a abiotických škodlivých činiteľoch je vykonávaná náhodná ťažba a na základe rozhodnutí o vyňatí, alebo obmedzení využívania, alebo uplatňovaní výnimiek podľa § 31 ods. 6 zákona č. 326/2005 Z. z. mimoriadna ťažba dreva.
Objem náhodnej aj mimoriadnej ťažby dreva sa započítava do celkového predpísaného objemu ťažby predpísaného v PSL, ktorý je neprekročiteľný.
Ťažbu dreva realizuje dodávateľsky a dokladuje dokladmi preukazujúcimi legálnosť vykonania ťažby.
Miesto uloženie dokladov je na LSPS a doba uloženia v súlade s archivačným poriadkom.
Používané ciachy: U-MI-14-2, U-MI-14-3, ciachy sú uložené v sídle LSPS a používa ich člen výboru, ktorý fyzicky odovzdáva drevo odberateľovi.
Prílohy: PSL platný pre roky platnosti 2010-2019,2020-2029
Súhlasy na ťažbu dreva
Rozhodnutia o zmene výšky ťažby dreva
Dohody o vykonaní prác s prílohami o školeniach BOZP a PO
B/ Nelesné pozemky
Výrub stromov a krov sa vykonáva podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (§ 47 zákona č. 543/2002 Z. z. , § 17 vyhl. č.24/2003 Z. z.)
Výrub realizuje Urbariát dodávateľsky na základe dokladov preukazujúcimi legálnosť vykonania.
Prílohy: Súhlas na výrub dreviny podľa zákona č.543/2002 Z. z.
Ďalšie relevantné doklady preukazujúce množstvo vyťaženého dreva (dodacie listy, faktúry).
1.2. Zisťovanie objemu dreva
A/ Lesné pozemky
Objem úmyselnej ťažby dreva je predpísaný v PSL na obdobie platnosti PSL a môže byť zmenený podľa úpravy plánu vykonaného OLH alebo podľa zmeny PSL na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy lesného hospodárstva (OŠSLH).
Ťažbu v porastoch s vekom nad 50 rokov pred jej realizáciou OLH alebo poverená osoba vyznačí v teréne, OLH zaeviduje v evidencii vyznačených stromov určených na výrub a následne vykoná výpočet objemu dreva určeného na ťažbu, na základe ktorého vydá písomný súhlas (§48 ods. 2 písm. k) zák. 326/2005 Z. z.).
Vyznačenie ťažby sa nevyžaduje pri výchove lesa v lesných porastoch s vekom do 50 rokov (§ 23 zákona č. 326/2005 Z. z.). Objem dreva v porastoch s vekom do 50 rokov určeného na ťažbu sa určí podľa hospodárskych opatrení určených programom starostlivosti o lesy alebo na základe úpravy PSL (§ 2 vyhlášky č. 232/2006 Z. z.).
Objem dreva po realizácii ťažby dreva sa určí:
a) podľa STN 48 0007 alebo STN 48 0009 / Z3 pri jednotlivých výrezoch;
b) v priestorových mierach pri dreve ukladanom v dopravných prostriedkoch v rovnakých (štandardných) dĺžkach, prípadne v rovnaniach;
Drevo merajú po priblížení na odvozné miesto pracovníci vykonávajúci ťažbu a približovanie dreva. Pri meraní sú vyhotovované číselníky na dlhé drevo.
Spôsob určenia objemu dohodnú vopred dodávateľ s odberateľom v zmluve.
Prílohy: Podľa vyhlášky č.232/2006 Z. z.- evidencie stromov určených na ťažbu s výpočtami objemov dreva určeného na ťažbu
Číselníky na dlhé drevo
B/ Nelesné pozemky
Spôsob určenia objemu ťažby dreva na nelesných pozemkov dohodnú vopred dodávateľ s odberateľom v zmluve.
Rozsah výrubu drevín je uvedený v súhlase na výrub dreviny vydaným orgánom ochrany prírody ( § 47 zákona č.543/2002 Z. z.).
Prílohy: Súhlas na výrub dreviny podľa zákona č.543/2002 Z. z.
1.3. Približovania a sústreďovania dreva
Približovanie a sústreďovanie dreva vykonávajú zmluvné subjekty s mechanickými prostriedkami LKT a UKT na odvozné miesta
1.4. Evidencia vyťaženého dreva
A/ Lesné pozemky
Všetko vyťažené drevo z lesných pozemkov je zaevidované prostredníctvom odborného lesného hospodára v lesnej hospodárskej evidencii (LHE) na evidenčných výkazoch – porastových kartách ťažieb dreva vedených v písomnej forme a každoročne sú vyhotovované ročné evidencie výkonov v lesných porastoch, ktoré sú predkladané do 60 dní po ukončení kalendárneho roka Národnému lesníckemu centru ako právnickej osobe zriadenej ministerstvom na spracovanie v písomnej forme prostredníctvom OŠSLH alebo v elektronickej forme prostredníctvom informačného systému lesného hospodárstva (L – GIS) (§ 44 zákona č. 326/2005 Z. z., vyhláška č. 297/2011 Z. z. o lesnej hospodárskej evidencii).
V priebehu roka evidenciu zaznamenáva predseda s OLH podľa JPRL a druhu drevín a predkladá ju raz za štvrťrok výboru LSPS a Dozornej rade.
Prílohy: Porastové karty a Ročné evidencie výkonov v lesných porastoch resp. programové vybavenie umožňujúce uchovávanie, kontrolu a tlač evidenčných výkazov a grafickej evidencie resp. vedenie LHE vo webovej aplikácii L – GIS
Číselníky na dlhé drevo
B/ Nelesné pozemky
Množstvo vyrúbaného dreva z nelesných pozemkov je uvedené v súhlasoch vydaných orgánom ochrany prírody a následne v dodacích listoch a faktúrach vystavených LSPS.
Prílohy: Súhlas na výrub dreviny podľa zákona č.543/2002 Z. z.
Ďalšie relevantné doklady preukazujúce množstvo vyťaženého dreva (dodacie listy, faktúry).
1.5. Odvoz dreva
A/ Lesné pozemky
Pri odvoze vyťaženého dreva z lesných pozemkov sú vystavované doklady o pôvode dreva a drevo na dopravnom prostriedku je označené najmenej jednou ciachou (§ 24 zákona č. 326/2005 Z. z., §§ 5 a 6 vyhlášky č.232/2006 Z. z.). LSPS vyhotovuje doklady o pôvode dreva na tlačive podľa vzoru č. 5 vyhl. 232/2006 Z. z. a drevo označí ciachou v prípade, že drevo sa prepravuje v rovnakých dĺžkach, ako sú dĺžky predávaného dreva. Ak je drevo predávané spôsobom „na pni“ alebo v celých dĺžkach a nákupca ho prepravuje v iných dĺžkach, ako je dodané, doklad o pôvode dreva vyhotoví sám nákupca, pričom LSPS vyhotoví iba faktúru, ktorej prílohou je dodací list s číselníkom nameraného dodaného dreva.
Prílohy: Doklady o pôvode prepravovaného alebo uskladneného dreva podľa zákona č.326/2005 Z. z. a vyhlášky č.232/2006 Z. z.
Dodacie listy, faktúry.
B/ Nelesné pozemky
Pri preprave dreva je prepravca alebo nákupca dreva povinný preukázať pôvod prepravovaného dreva súhlasom orgánu ochrany prírody na výrub dreviny (§ 47 zákona č.543/2002 Z. z.).
Prílohy: Súhlas na výrub dreviny podľa zákona č.543/2002 Z. z.
Ďalšie relevantné doklady preukazujúce množstvo prepravovaného dreva (dodacie listy, faktúry).
1.6. Obchodníci, ktorým drevo a výrobky z dreva hospodársky subjekt dodáva
Výbor LSPS na začiatku ťažby vykonáva prieskum trhu a na základe cenovej ponuky, logistiky, flexibilnosti a dôveryhodnosti odberateľa. Po odsúhlasení dozornou radou určuje odberateľov drevnej hmoty.
Odberateľ sa môže na základe týchto kritérií v priebehu roka a platnosti PSL meniť a preto nie je možné jednoznačne vymedziť odberateľské subjekty.
2. Postupy, ktoré umožňujú analyzovať a hodnotiť riziko uvedenia na trh nelegálne vyťaženého dreva alebo výrobkov získaných z takéhoto dreva
LSPS analyzuje a posudzuje riziko uvedenie nelegálne vyťaženého dreva alebo výrobkov z tohto dreva na trh v súlade s Nariadením EÚ č. 995/2010 o dreve článok 6 ods. 1 písm. b) podľa nasledujúcich kritérií:
2.1. Zaistenie súladu s uplatniteľnými právnymi predpismi
Činnosti, pri ktorých by mohlo vzniknúť riziko uvedenia na trh nelegálne vyťaženého „dreva“ sú nasledujúce:
Nebezpečenstvo uvedenia nelegálne vyťaženého dreva na vnútorný trh, ktoré by hospodársky subjekt LSPS vyťažil v rozpore s právnymi predpismi je zanedbateľné nakoľko:
A) Ťažba dreva na lesných pozemkoch vyťažená hospodárskym subjektom LSPS je realizovaná v súlade s PSL platným pre roky platnosti 2010 - 2019 a platnou legislatívou na úseku lesného hospodárstva – zákona č. 326/2005 Z. z., vyhlášky č. 232/2006 Z. z., vyhlášky č. 453/2006 Z. z..
B) Subjekt úmyselnými ťažbami neprekračuje celkovú výšku ťažieb určenú v PSL ani objem ťažby predpísaný v jednotlivých porastoch s vekom nad 50 rokov o viac ako 15 %.
C) Výrub drevín mimo lesných pozemkoch je realizovaný v súlade so zákonom č. 543/2002 Z. z. Ťažba drevín, ktoré sú chránené podľa osobitného predpisu sa nevykonáva ( zákon č. 543/2002 Z. z. a vyhl. č. 24/2003 Z. z. ktorou sa vykonáva zákona č.543/2002 Z. z.), nakoľko na pozemkoch LSPS sa nenachádzajú.
2.2. Rozšírenosť nelegálnej ťažby dreva špecifického druhu dreviny
Ťažba dreva z lesných pozemkov je realizovaná v súlade s predpisom PSL a so zákonom č. 326/2005 Z. z., výrub stromov mimo lesných pozemkov sa vykonáva v súlade so zákonom č. 543/2002 Z. z. Ťažba drevín, ktoré sú chránené podľa osobitného predpisu sa nevykonáva, nakoľko na pozemkoch LSPS sa nenachádzajú. Kritérium je irelevantné.
2.3. Rozšírenosť nelegálnej ťažby dreva, alebo nelegálnych postupov v krajine ťažby alebo v regióne v rámci krajiny, kde sa drevo vyťažilo vrátane zváženia rozšírenia ozbrojeného konfliktu
Všetko vyťažené drevo pochádza z pozemkov, ktoré Urbariát obhospodaruje na území SR. Slovenská republika patrí medzi krajiny, kde nehrozí rozšírenie vojnového konfliktu. Kritérium je irelevantné.
2.4. Sankcie uložené Bezpečnostnou radou OSN alebo Radou Európskej únie týkajúcich sa dovozu a vývozu dreva
Všetko vyťažené drevo pochádza z pozemkov, ktoré Urbariát obhospodaruje na území SR. SR nie je krajina, na ktorú Bezpečnostná rada OSN, alebo Rada Európskej únie uvalila sankcie na dovoz alebo vývoz drevo. Kritérium je irelevantné.
2.5. Zložitosť dodávateľského reťazca dreva a výrobkov z dreva
Všetko vyťažené drevo, ktoré subjekt uvádza na trh pochádza z pozemkov, ktoré hospodársky subjekt LSPS obhospodaruje a na ktorých výrub bol udelený súhlas podľa zákona č. 326/2005 Z. z. alebo č. 543/2002 Z. z.. Kritérium je irelevantné.
3. Opatrenia, ktoré hospodársky subjekt prijal k zmierneniu rizika uvedenia nelegálne vyťaženého dreva alebo výrobkov z tohto dreva na trh v prípade, že zistené riziko uvedenia nelegálne vyťaženého dreva alebo výrobkov z neho nie je zanedbateľné.
Keďže u LSPS v rámci analyzovania a hodnotenia rizika boli kritériá 2.2., 2.3., 2.4., 2.5. vyhodnotené ako irelevantné a kritérium 2.1. bolo vyhodnotené so zanedbateľným rizikom, nie je potrebné stanoviť opatrenia a postupy na zmierňovanie tohoto rizika. Urbariát sám vyhodnocuje minimálne 1x ročne systém náležitej starostlivosti a podľa potrieb ho aktualizuje prostredníctvom predsedu pozemkového spoločenstva v súčinnosti s dozornou radou.
V ............................... dňa ....................... ......................................
podpis predsedu
meno a priezvisko